Yamaha Motor heeft aan de vooravond van het nieuwe seizoen weer een aantal opleidingstrajecten voor haar motordealers opgezet. Tijdens de afgelopen winter volgden monteurs van de Yamaha dealers de Yamaha Technical Academy (YTA), terwijl de showroommedewerkers meededen aan de Yamaha Sales Academy (YSA). Beide cursussen werden afgesloten met strenge examens, volgens het wereldwijd erkende certificeringssysteem met oorkondes voor de niveaus brons, zilver en goud.
Yamaha Motor heeft de training van haar dealercorps zeer duidelijk vastgelegd. Volgens een strak schema komen monteurs naar de Yamaha Technical Academy, om ervoor te zorgen dat onderhoud en reparatie van de steeds complexer wordende techniek altijd op de juiste manier gebeurt. Daar is sinds enkele jaren de Yamaha Sales Academy bijgekomen. Ton van Geenhuizen, Sales- en Marketingmanager van Yamaha Motor Nederland, investeert graag in het grootschalige opleidingstraject en is uitgesproken over de voordelen. "Als je bij de dealer komt, moet je er zeker van kunnen zijn dat niet zomaar iemand aan je motor gaat sleutelen. De zeer strak vastgelegde certificering van onze opleidingen biedt die zekerheid. Door de verschillende niveaus binnen de YTA is voor iedereen direct duidelijk hoever monteurs in hun carrière gegroeid zijn. Met de behaalde diploma's kunnen onze monteurs overal ter wereld aantonen op welk niveau ze functioneren. Hierdoor kunnen klanten er zeker van zijn dat hun Yamaha altijd door de juiste man of vrouw wordt verzorgd. Het certificaat aan de muur geeft daarvoor een keiharde garantie."
Van Geenhuizen ziet ook in de Yamaha Sales Academy ruime voordelen voor de klant. "Voor klanten is er niets zo vervelend als een onkundige verkoper. Kennis van onze motorfietsen is cruciaal om klanten goed te kunnen adviseren en daarnaast is het goed omgaan met mensen die een motor willen kopen een vak apart. Het is daarom altijd goed om ook de ervaren verkopers een spiegel voor te houden, alleen als de verkoper kritisch naar zichzelf durft te kijken kan hij echt beter worden. Iedere keer dient het uitgangspunt te zijn dat je continu bezig bent met het vinden van de perfecte motor voor die klant, al dan niet voorzien van de accessoires die juist voor die specifieke motorrijder belangrijk zijn. Alleen zo krijg je tevreden klanten die terugkomen!"
Eind 2009 zal Yamaha Motor in de winterperiode haar gestructureerde opleidingsplan voortzetten. Ook tijdens het seizoen zorgt een vaste informatiestroom via het alleen voor Yamaha dealers toegankelijke YMPULSE computersysteem, voor het in realtime uitwisselen van gegevens over onderhoud en reparaties. Alleen daarom al is het aan te bevelen altijd naar de eigen Yamaha dealer te gaan.
Bron: yamaha-motor.nl